mycon IT - när kunskap gör skillnad
Telenor 2001-2007
SFM (*) - Telenors leveranssystem för nätverkstjänster.
Detta uppdrag som utfördes innan bildandet av mycon IT gav mig oerhört mycket kunnande och förståelse för nätnära system inom telekom.
I slutet av 2001 började vi byggandet av ett system för att leverera nätverkstjänster till Telenors (dåvarande Utfors) kunder. Systemet hjälpte "Service Activation, SA" -gruppen att leverera VPN-förbindelser. Innan SFM introducerades konfigurerades routrarna i nätet för hand. Det var en tidsödande process med stor mängd kommandon att skriva in och därmed stor risk för fel.
Med introduktionen av SFM automatiserades konfigureringen och risken för fel minskade avsevärt liksom tiden för konfigurering.
När detta 1:a steg i automatiseringen av leveransprocessen var gjord började definitionen av näste steg. Vi skulle använda SFM även för det switchade nätet. Även detta gjordes innan för hand av teknikerna. Nu utökades SFM till att också kunna konfigurera switcharna i nätverket och risken för fel minskade ytterligare samtidigt som tidsvinsten var stor. Tiden för leveransen av en VPN förbindelse gick ner till minuter från att ha kunnat pågå mer än 1 timme.
Nästa steg i leveranssystemets utveckling blev att utöka SFM för att kunna leverera ADSL förbindelser till slutkunder. SFM kommunicerade med konfigurationssystemet för DSLAM utrustningen och aktiverade ADSL kommunikationen till kunderna.
Sista steget i uppbyggnaden av SFM blev byggandet av ett system för att föreslå vägval genom nätet för en VPN-förbindelse. Systemet hade kunskap om topologin och kunde föreslå för användarna de bästa vägvalet. Systemet hade också kunskap om resurserna i nätet och kunde avlasta användarna som slapp kontrollera att resurser fanns lediga i en föreslagen väg genom nätet.
Systemet var nu väldigt enkelt att använda - Service Activation teknikern angav en port till vilken kunden skulle anslutas och några få parametrar (hastighet, typ av VPN t.ex.) och sedan konfigurerade SFM hela förbindelsen som kunde bestå av 1 router och ett flertal switchar och ev. en dslam. Tiden för att aktivera en kundförbindelse hade gått ner till någon minut och felprocenten till ett minimum.
I mitten av 2007 tog mitt uppdrag slut och jag lämnade Telenors utvecklingsgrupp.
(*) SFM, Service Fulfilment Manager är en modul i Oracles eBusiness Suite som används som en plattform för uppbyggande av leveransprocesser för nätverkstjänster.
© 2009 - mycon IT consulting
|